Якщо ваш план — на все життя, вчіть дітей!
Якщо ваш план — на рік, садіть рис. Якщо ваш план
— на десятиліття, садіть дерева. Якщо ваш план — на все життя, вчіть дітей.
Конфуцій ( бл .
551 — 479 до н. е., давньокитайський
мислитель)
Захотілося знати, як хлопчаки - учні в малюнках відтворять трудове навчання і працю. Як результат - це зубило, молоток, цвяхи, свердло, пилка, робота за станками, і…
Але цей предмет не просто праця, вміння та знання – це здатність в житті бути міцною опорою, бути мужчиною: відремонтувати розетку; починити кран; виготовити годівничку; зробити рамку для дзеркала або фотографії, власноруч змайструвати іграшку, тощо…
В процесі роботи, для засвоєння матеріалу, знадобляться не тільки теоретичні знання але й практика, яка дасть міцність бачення того, що дитина хоче виготовити, створити, змайструвати. Тут велику роль відіграє творчість, уява і креативність. А, як відомо, кожна людина є обдарована і здатна творити чудеса.
Інколи, здається, що умію все… А може і не все… Але ж свідомо перемагає велике бажання навчити дітей вміти в житті самого необхідного, аби в чиємусь серці запалити іскринку бажання, і пробудити в ній творчість. Як навчити дітей хотіти, вміти, вчитися виготовити витвір, який би був корисний, подобався б собі і іншим…? Як?
Знаходжу вихід, і розумію – це казка. Адже казка завжди зацікавлювала і малечу і дорослих. В казках велику перевагу мають позитивні герої, які трудяться, спішать до перемоги, які є сильні і впевнені в собі. В казки завжди щасливий кінець, бо добро завжди перемагає зло.
Які ж люди в житті вважаються добрими? Це ті, в яких велике серце, які є милосердними, це люди, які завжди допомагають іншим, в яких переважає любов до праці, стремління навчитися всього і завжди бути прикладом та Людиною з великої букви.
Ми – вчителі повинні мати стремління навчити дітей бути самостійними і самовпевненими. Тому велику роль відіграють між предметні зв’язки та засоби масової інформації, які завжди стають нам у пригоді. Учні рухаються вперед і хочуть вміти і знати все. Але щоб досягти цілі, потрібно багато працювати. Свої ідеї діти вміють втілити в життя: вони створюють історію чи казку, вигадують різних персонажів та героїв і власноруч їх відтворюють на папері (художня уява, ескіз виробу) та за допомогою природних матеріалів виготовляють свій виріб. Тут потрібен точний розрахунок, щоб не зіпсувати матеріалу і зробити витвір, який би відповідав дійсності. Головне пам'ятати про безпеку і дотримуватись її.
Кожен виріб має свій дизайн. Однак людина наділена прекрасною здатністю - умінням фантазувати. Включивши кмітливість, взявши в руки кусок деревини, фанери чи іншого матеріалу можна зробити багато цікавих речей. В руках майстра оживає і дерево тому, що деревина - дуже вдячний матеріал, з яким просто і цікаво працювати.
Діти з задоволенням виготовляють: рухомі іграшки (своїх героїв), кухонне приладдя, аксесуари, музичні інструменти такі, як тріщотки та пайдери, які пізніше застосовують на уроках музичного мистецтва, спортивний інвентар (хокейні клюшки), тощо… .
Ми повинні пам’ятати, що ми є прикладом для дитини і тому маємо показати, навчити і повести їх в світ прекрасного, бо діти – це майбутнє нашої планети.
Вчитель- методист вищої категорії Червоноградської гімназії Львівської області Лобащук Зіновій Володимирович.
Конструктори в житті дитини
Жити - значить працювати. Праця є життя людини.
Вольтер
У дитячих магазинах безліч різноманітних іграшок. Вони всі красиві та яскраві. Але серед них є такі, які розвивають у дітей не абиякий інтерес – це конструктори. Адже вони розвивають у дітей моторику, уяву, логічне та просторове мислення, технічну творчість, зосередженість та посидючість.
Першим конструктором в житті дитини є кубики, за допомогою яких вона вивчає кольори, знайомиться з формами предметів і отримує масу позитивних емоцій. З віком змінюються потреби і вони переходять від простих конструкторів до складніших: від кубиків до кубиків – вкладишів, де вони вставляють фігурки різні за формою, пірамідки, згодом дітей зацікавлює мозаїка, дерев’яні конструктори з яких будують будинки, башти, конструктори – «ретро» (металеві), конструктори літаків, машинок, «Лего», тощо.
Конструктори можна використовувати для самостійних та групових ігор, під час яких розвивається мислення. Цікаво їх складати та конструювати не тільки дітям, а й дорослим.
На уроках трудового навчання та в позакласній роботі найголовніше – це наполеглива праця та інтерес учнів. Вони повинні мати широкий кругозір і гарний естетичний смак, уміти творчо мислити, володіти методами пошуків форм. Окрім різноманітних виробів (рухомих іграшок, ялинкових прикрас, кухонного приладдя і т. д.) діти навчаються власноруч виготовляти конструктори з природніх матеріалів (деревини, металу). У них щоразу з’являється не абиякий інтерес до складніших виробів.
В учнів 5-6 класів під час уроків формується уявлення про сучасні технології виготовлення конструкторських матеріалів. Вони виготовляють макети машинок, рухомих іграшок, головоломок… .
Учні 7-9 класах з інтересом вивчають та застосовують не тільки ручну, але й механічну обробку матеріалу. Вони створюють конструктори, які містять елементи передавання і перетворення руху, а також конструктори з використанням електричних схем. Найбільш захоплююча робота учнів - це виготовлення: гри - «Джага», катапульти, розвивальної гри «Вертикальна дорога 6 рівнів»…
Конструктор може складатися із малих та великих деталей. Однак збирати деталі за кресленням досить швидко, і дітям хочеться сконструювати свої нові оригінальні моделі за виробами-аналогами. Отож, діти включають всю свою фантазію і здібності і починають роботу з ескізу.
Потрібно пам’ятати, що здібності можуть сформуватися в процесі діяльності. Отож, метою моєї роботи є формування технічно, технологічно освіченої особистості, підготовленої до життя та активної трудової діяльності в умовах сучасного суспільства, для професійного самовизначення учнів, вироблення в них навичок творчої діяльності, виховання культури праці.
Конструювання дуже корисне і захопливе заняття, яке розвиває інженерно-конструкторські здібностей, акуратність й увагу.
Подальші перспективи у цьому напрямку широкі. Як наслідок – це може вплинути на вибір майбутньої професії: архітектора, будівельника, інженера – конструктора, тощо… .
Вірте в себе! Вірте в свої здібності! Без скромної, але розумної впевненості у своїх силах, ви не зможете бути успішним чи щасливим.
Норман Вінсент Піл
Вчитель - методист вищої категорії Червоноградської гімназії Львівської області Лобащук Зіновій Володимирович.
Немає коментарів:
Дописати коментар